Ofte stilte spørsmål

Den største fordelen er effektiviteten mot rust og effektiviteten i tid. Mindre tidsbruk gir en rimeligere behandling, samt at kunden kan få igjen bilen samme dag som behandlingen utføres.

Bilens liv forlenges nærmest til det uendelige med bare å skifte slitedeler da en slipper å kassere bilen på grunn av rust. Bytte av slitedeler er billigere enn å kjøpe ny bil!

 

  • Rimelig og effektiv.
  • Imponerende forebygging av rust.
  • Stopper allerede påbegynt rust.
  • Løsemiddelfri og miljøvennlig.
  • Størkner ikke men penetrerer og kryper som gjør den særdeles velegnet i problemområder som falser og våte, rustne hulrom.
  • Sprekker ikke og flasser ikke.
  • Skader ikke plast eller syntetisk gummi
  • Tiksotropisk olje dvs. tynn ved omrøring – seig etter påføring.
  • Bilens understell behøver ikke sandblåsing i forkant som gjør behandlingsprosessen raskere, billigere og enklere. En unngår også ulempene som man kan risikere ved at blåsesand trenger inn i vitale bildeler.
  • Testet og varmt anbefalt av den amerikanske marinen.

Det kan virke rart, men fjerning av salt er ingen forutsetning for en effektiv behandling. Fluid Film virker som en isolator ved at Fluid Film inaktiverer saltet og stopper elektronstrømmen mellom saltet og metallet. 

Nei tvert imot. Fluid Film er ikke konduktiv, fortrenger fukt og forhindrer rust. Meget egnet til behandling av elektrisk og elektronisk utstyr. Fluid Film Spray er derfor populær som elektrospray. 

Nei. Selv om Fluid Film fortrenger vann, er det en fordel at understellet er tørt. Ved regnvær tørker vi derfor understellet før behandling. Siden oljen verken tørker eller herder, kan bilen kjøres i regnvær rett etter behandlingen.

Det er noe lukt i forbindelse med behandling av Fluid Film, slik det alltid gjør ved antirustbehandling, men det lukter ikke løsemidler. Lukten forsvinner etter noen uker. Noen kjenner igjen sauelukt, og noen liker den. Lanolinprodukter kan utvikles slik at de ikke lukter, men den prosessen vil gå utover de gode egenskapene som nettopp gjør Fluid Film så overlegen som ruststopper. 

Det kan virke rart, men fjerning av salt er ingen forutsetning for en effektiv behandling. Fluid Film virker som en isolator ved at Fluid Film inaktiverer saltet og stopper elektronstrømmen mellom saltet og metallet.  

Med et avfettingsmiddel (Ren bil avfetting som du får med etter behandling) eller white spirit. På klær anbefaler vi heptan fra apoteket.

Forutsetningen for å stoppe rust, er på en eller annen måte å holde vann og/eller luft unna stålet. Hvis man påfører Fluid Film lanolinolje, vil alle rustporene gjennomtrenges, og rustprosessen stopper. Så lenge et område som er angrepet av rust er fuktet med lanolinolje, vil det i praksis ikke kunne ruste.

Hvis bilen er våt når den kommer til behandling, tørkes den parallelt med at bilens understell blåses rent for gammel skitt og løs rust vha. trykkluft.

Plastdeksler på understellet demonteres før det hele sprøytes med lanolinolje. Deretter sprøytes bilens hulrom slik som hjuloppheng, fremre og bakre rammevanger, kanaler, dører, koffertlokk, samt mindre hulrom og spesialiteter for hver bilmodell.

Det finnes ingen godkjenningsordning for antirustmidler til bruk på nyere biler. Det er ikke slik at noen produkter er godkjent og noen ikke for de forskjellige bilmerkene. 
Hvis du vil lese mer om dette kan lese dommen fra Næringslivets konkurransetilsyn

Noen importører sier at man mister garantien uavhengig av hvilket produkt man har påført. Andre sier at man mister garantien om man borer i karosseriet.
Alle har en rekke unntak for garantien, slik at i praksis er det i svært få tilfeller man kan gjøre nytte av garantien fra bilprodusenten. De fleste bilimportører er positive til antirustbehandling og sier at antirustverkstedet er ansvarlig dersom påført middel fører til skade.

Noen har latt være å behandle bilen for å beholde rustgarantien. De erfarte etter noen år at bilen rustet mye , men fikk ikke noen nytte av rustgarantien pga alle unntakene. Så valget blir om man vil ha en rusten bil med ubrukelig garanti eller en rustfri bil.

Nei, siden lanolinoljen er såkalt tiksotropisk dvs. tynn ved omrøring, seig etter påføring, er dryppingen redusert til et minimum. For sikkerhets skyld kan det likevel være lurt å unngå parkering på belegningsstein rett etter behandling.

Mus? Ja, vi får faktisk spørsmål om det… Det er et rykte som går, men nei, det er ikke tilfelle.
Vi har dessverre en konkurrent-kjede som aktivt går ut med denne påstanden.

Ja, unngå å bruke høytrykksspyler på hjulbrønn og understell når bilen er lanolinbehandlet. Underspyling i vaskeautomat har såpass lavt trykk at det skal ikke være noe problem, men vi anbefaler likevel at denne med fordel kan unngås den første tiden etter behandling.